Zoeken naar artikelen:

Openklappen

Zorg klanten werven via internet marketing

Inhoudsopgave:

  1. Hoe een zorg klant werven via internet?
  2. Uitleg en visualisatie zoekproces door internetbezoeker
  3. Randvoorwaarden bij klanten werven in gezondheidszorg via internet marketing

     

Hoe een zorg klant werven via internet?

Internet krijgt een steeds belangrijkere rol binnen de zorg op het gebied van klant werven, het onderhouden van relaties en het signaleren van trends en behoeftes. In deze aanpak over het werven van klanten via internet marketing worden de mogelijkheden uitgelegd en gevisualiseerd voor de zorg.

Een apart artikel over het onderhouden van relaties en het signaleren van behoeftes in de zorgsector wordt komende maand gepubliceerd op de managementkennisbank.

Zorg dat u als zorginstelling meegaat met uw tijd

Het uiteindelijke doel van internet marketing is het ondersteunen en versnellen van uw zorgprocessen. Hier gaat het over een zorg klant werven via internet voor uw zorginstelling. Immers door marktwerking en de komst van de WMO is het niet meer zo vanzelfsprekend dat het zorgkantoor of andere budgethoudende instelling u van voldoende van zorgaanvragen blijft voorzien.

Zorgklanten maken steeds meer gebruik van zoekmachines

Doordat potentiële zorgklanten - in het bijzonder de omgeving van de cliënt zoals familie, buren en bekenden - internet steeds vaker gebruiken om op zoek te gaan naar een geschikte aanbieder, kunnen zorginstellingen op het zoekgedrag van de potentiële zorgvrager inspelen.
 

Uitleg en visualisatie zoekproces door internetbezoeker

Hieronder volgt kort een uitleg en visualisatie van de wijze waarop een internetbezoeker via een zoekmachine op zoek gaat naar zorg.

Voorbeeld internetbezoeker: Een potentiële zorgcliënt is niet meer in staat om haar huis proper te houden en haar zoon toetst in Google (deze zoekmachine heeft in Nederland een marktaandeel van 80%) huishoudelijke hulp in (groen omlijnd zie afbeelding).

Links (blauw omlijnt zie afbeelding) ziet hij dan een aantal resultaten, met vooral vraag en aanbod sites. Hij weet echter niets van huishoudelijke hulp en bijbehorende budgetverstrekking en zijn oog valt op een link aan de rechterkant (rood omlijnt) met de tekst: ‘Huishoudelijke hulp nodig? Wij regelen de hulp en het benodigde budget voor u’. Dit is wat de zoon opvalt en hij klikt door naar de desbetreffende website. Overigens is huishoudelijke hulp een voorbeeld zijn er natuurlijk veel meer zoektermen waar klanten op zoeken.


Figuur: Voorbeeld van gebruik zoekmachine Google

Zoekpatronen van potentiële zorg cliënten met zorgvraag

Eenmaal op de site aangekomen leest hij direct alles over huishoudelijke hulp, de werkwijze, de mogelijkheden om budgetten/vergoeding te verkrijgen van uw verzekeraar, etc. Aangetrokken door de helderheid van de informatie pakt de zoon de telefoon en belt hij direct het nummer dat op de site vermeld staat om een afspraak te maken voor zijn moeder.


Figuur: Voorbeeld van duidelijke site over dienstverlening in thuiszorg

 

Randvoorwaarden bij klanten werven in gezondheidszorg via internet marketing

Bovenstaand voorbeeld is een afspiegeling van de wijze waarop sommige zorginstellingen op dit moment aan extra klanten komen via internet marketing. Er zijn echter een aantal randvoorwaarden die het slagen of falen bepalen in de gezondheidszorg bij het werven van klanten via internet marketing:

1. Zoekgedrag en zoekwoorden van internetbezoeker achterhalen

Met welke woorden zoeken mensen in zoekmachines op het internet als ze zorg nodig hebben? Of als ze zorg willen aanvragen voor hun ouders, buren, familie of bekenden?

Veel zorginstellingen gebruiken vaktermen voor hun dienstverlening, terwijl de klant hele andere termen gebruikt. Zo wordt het woord huishoudelijke verzorging veel vaker ingetoetst dan het woord huishoudelijke zorg.

Er zijn diverse informatiekanalen te raadplegen om te achterhalen op welke woorden potentiële klanten naar uw zorgproducten en zorgdiensten zoeken. Wilt u hier meer over weten, vult u dan het reactieformulier in. 

2. Afstemmen van uw website op zoekgedrag zorgklanten

Als zorgklanten op uw website terecht komen en niet meteen alle relevante informatie kunnen achterhalen, verslapt hun aandacht. Niet zo gek natuurlijk, want als u op zoek bent naar huishoudelijke zorg wilt u niet op een overzichtspagina van kraamdiensten terecht komen. Een onoverzichtelijke brochure legt u al gauw terzijde en dit geldt ook voor een website. Alleen bij een website gelden andere performance regels!

Het aanpassen van uw site naar de wijze waarop mensen een zorgdienst zoeken en meteen alle informatie op een duidelijke pagina vinden en direct contact kunnen leggen, is noodzakelijk.

Dit vergt vaak een grote inspanning, want teksten moeten worden herschreven naar de beleving (en zoekwoorden) van de klant. Eenmaal gereed kunt u ze echter gebruiken voor alle communicatiemiddelen en zult u merken dat de herkenbaarheid van uw diensten wordt vergroot.

3. Gevonden worden door de potentiële zorg cliënt

Het belangrijkste aspect van een klant werven via internet is dat u gevonden wordt. Uw website kan nog zoveel informatie bevatten, maar indien u niet gevonden wordt in de zoekmachines komen er geen additionele zorgvragen binnen.

Er zijn een tweetal manieren waarop u gevonden kunt worden op het internet:

Via themagerelateerde portals
Themagerelateerde portals zijn websites die allerlei informatie bevatten over een bepaald onderwerp. http://thuiszorg.pagina.nl/, http://kraam-zorg-adressen.pagina.nl/ of http://verpleging-verzorging.startkabel.nl/ zijn enkele voorbeelden van sites die particulieren vaak raadplegen. Door een link te laten plaatsen op deze portals, zult u meer bezoekers op uw website krijgen.

 

Figuur: Voorbeeld themagerelateerde portals zoals thuiszorg_adressen.pagina.nl waar particulieren op zoeken

Via zoekmachines

Onderzoek door zorgmarketing platform (www.zorgmarketingplatform.nl) heeft aangetoond dat de meeste zorg klanten via zoekmachines binnenkomen. Om dit te realiseren heeft u een tweetal opties:

 

Via de zoekresultaten (blauwe vlak in bovenstaande figuur)

Indien u uw website in de top 10 van zoekresultaten wilt laten komen dan moet uw website zoekmachine vriendelijk ingericht worden. Dit heet zoekmachine optimalisatie, ofwel de gehele technische infrastructuur en opbouw van uw teksten juist afstemmen op de zoekrobots. Er zijn in Nederland een aantal bureaus, die dit voor u kunnen uitvoeren. Mocht u willen weten welke bureaus binnen de gezondheidszorg ervaring hebben, maakt u dan contact via het reactieformulier.

Via gesponsorde advertenties/links (rode vlak in bovenstaande figuur)

Een goedkoper alternatief waarmee u direct resultaat boekt, zijn de advertenties die u bij de resultaten kunt plaatsen. Deze gesponsorde links worden vertoond als een bezoeker een zoekwoord intypt dat op uw dienstverlening betrekking heeft. Mocht deze persoon de advertentie wervend vinden en doorklikken naar uw site, dan betaalt u voor deze klik. 
De kosten en de zoekwoorden kunt u echter zelf van tevoren instellen, zodat de budgetten beperkt blijven en het resultaat (de hoeveelheid zorgaanvragen dat u via internet binnenkrijgt) direct meetbaar.

Wilt u meer weten over het inzetten van gesponsorde advertenties links bij zoekmachines, vult u dan het reactieformulier in.

Artikel downloaden

Zorg klanten werven via internet marketing.pdf
(Zorg klanten werven via internet marketing.pdf)

Download artikelen

Alle artikelen, zoals checklists, stappenplannen en visies kunt u gratis laten toezenden. U kunt alle artikelen downloaden. Heeft u vragen, kunt u het reactieformulier gebruiken

Naar download pagina