Zoeken naar artikelen:

Openklappen

Welke kosten voor een professionele website?

Inhoudsopgave:

  1. Welke kosten voor een professionele website?
  2. Doel professionele website investering
  3. Elke leverancier is anders, gebruik een correctiefactor voor de website!
  4. Budget en rendement van professionele website
     

Welke kosten voor een professionele website?

Dit artikel geeft antwoord op de vraag wat een professionele website uw organisatie zou mogen kosten. Het bevat talloze tips om tot een goed besluit te komen en geeft u een handige formule voor een objectieve berekening bij de kosten voor een professionele website. Tevens geeft het artikel antwoord op de vraag wat u met uw website wilt.. Een digitale brochure of actief nieuwe klanten werven?!

Lees ook het artikel: Welk ICT bedrijf kiezen voor website ontwerp en website bouw?


De kosten voor een website verschillen enorm

Soorten websites:  

  • www.youtube.com
  • Opensource software
  • Gehuurde pakketten
  • Door websitebouwers

Kosten websites:

  • 1,9 miljard dollar (overgenomen door Google)
  • Gratis
  • Enkele euro's tot tienduizenden euro's per jaar
  • 10 to 500 euro per uur


In zo’n divers speelveld is het natuurlijk erg lastig om goed zicht te krijgen op wat een website zou mogen kosten….

 

 

Rendement op investering of terugverdienen van een website
Toch zijn er goede richtlijnen om de juiste kosten van een website te kunnen bepalen. Het is namelijk afhankelijk van het doel:

 

 

  • wat levert een professionele website de organisatie op? 
  • En: hoe staat dat in verhouding tot een mogelijke investering?

... dat bepaalt de juiste maximale kostprijs van een website.


Voorbeelden van een goede/slechte website investering

Kosten website?

1.000 

10.000

10.000

Opbrengst website:

100

20.000

20.000

Beschikbaar budget:

1.000

1.000

10.000

Goede investering?

X

X

V


Definitie: Het gaat dus om wat een professionele website op zou kunnen leveren in relatie tot andere mogelijke investeringen die met hetzelfde beschikbare budget zouden kunnen worden gedaan door uw organisatie. (Een goed georganiseerde website blijkt veel goedkoper dan traditionele marketing acties! Lees ook het artikel: Website laten maken en zélf beheren zonder vast te zitten aan uw website design bureau?)

Doel professionele website investering

Voor een professionele website is meestal sprake van één of meer van de volgende doelen:

  1. Nieuwe klanten werven en/of informatie verstrekking (opbrengst verhogen naast zicht krijgen op de markt via digitale tools en analyses)
  2. Efficiency verhoging door kosten verlagen o.a. omdat internet marketing relatief goedkoop is en goed meetbaar via monitoring, waardoor verbeteringen snel kunnen worden gedaan.


Nieuwe klanten werven met de website
Er zijn talloze manieren om “nieuwe klanten werven” te versterken met een goede website zodat u de doelen beter bereikt. De belangrijkste manieren om uw website optimaal te laten renderen zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie (het goed gevonden worden in het linker-rijtje van Google), een zoekmachine vriendelijke website is hierbij noodzakelijk
  • Adwords campagnes (het goed gevonden worden in het rechter-rijtje van Google)
  • E-mail marketing (u adverteert in een eigen of externe nieuwsbrief)
  • Links uitwisselen met andere websites (bijvoorbeeld door artikelen te publiceren of banners/sponsoring)
  • Virale marketing: uw bezoekers vertellen het door aan anderen
  • Persoonlijk netwerken; een relatie kijkt op uw website op basis van uw visitekaartje of omdat hij/zij van iemand een verhaal over u heeft gehoord of bij bestudering van uw offerte
  • Evenementen; een relatie die u op een vakbeurs heeft ontmoet kijkt op uw website nadat hij/zij uw brochure op kantoor bekijkt
  • PR; een magazine publiceert over een test die kan worden gedaan op uw website
  • TV/Radio; mensen bezoeken uw website na uw spotje te hebben gezien
  • Gedrukte media: mensen bezoeken uw website na uw advertentie te hebben gezien
  • Directe marketing; mensen bezoeken uw website na uw telefoontje (telemarketing) of ontvangen brief (direct mail)

Het zal lastig zijn om hiervoor een exacte berekening te maken. Maar dat hoeft ook niet altijd: een “schatting” is vaak voldoende. Stel bijvoorbeeld dat uw andere marketingkanalen 10% effectiever worden door een betere website; wat zou dit opleveren?

Heeft u een goede website?
Een goede website in de zakelijke dienstverlening in combinatie met een goede zoekmachine optimalisatie / Adwords campagne moet een conversie kunnen opleveren van 2 tot 5%. Conversie is het aantal bezoekers dat zijn doel (bijvoorbeeld een offerte aanvraag) bereikt als percentage van het totale aantal unieke website bezoekers. Voor retail sites liggen goede websites op een conversie van 5% of hoger (5% van de unieke bezoekers plaatst dan daadwerkelijk een bestelling). Heeft u een lagere conversie? Dan kan uw website waarschijnlijk (veel) beter!

Efficiency met de website verhogen en de kosten verlagen
Er zijn talloze manieren om de efficiency te verhogen met een website. De belangrijkste manieren zijn:

  • Minder vragen van klanten omdat ze voortaan hun projecten/bestellingen via de website kunnen volgen
  • Minder afhandelingstijd voor uw verkoopafdeling omdat orders via internet binnenkomen
  • Minder voorlichtingstijd omdat relaties op uw website hun veelgestelde vragen vinden
  • Minder werving en selectiekosten voor nieuwe medewerkers omdat ze via uw website solliciteren
  • Hogere slagingskansen van offertes omdat uw website het beeld van uw organisatie versterkt (beleving en interactie) en u dus minder hoeft te overtuigen
  • Minder reistijd omdat u sommige vergaderingen via webcam in een digitale vergaderruimte kunt doen
  • Minder afhandelingstijd van aanvragen/onderzoeken omdat u de resultaten via uw website direct in Excel verkrijgt
  • Minder tijd om de website bij te houden doordat hij gebruiksvriendelijker is opgezet
  • En de belangrijkste: effectievere marketing omdat u precies via uw website kunt volgen waar uw bezoekers wel en waar ze geen interesse in hebben, door daar goed naar te luisteren wordt uw organisatie klantgerichter (traditioneel marktonderzoek is dan ook minder nodig)

Berekenen aan de hand van een “schatting”:
Stel dat 60% van de relaties op uw website kijkt na een offerte te hebben ontvangen. Stel dat 50% daarvan niet bevestigd wordt in hun verwachting en dat bij 20% daarvan net de beslissing in uw nadeel draait. Uw offerteslagingskans door een goede website stijgt dan met 6%; wat levert u dat aan extra omzet op?

Elke leverancier is anders, gebruik een correctiefactor voor de website!

Houd er rekening mee dat elke leverancier andere resultaten oplevert! De ene leverancier kan in het klanten werven of efficiency bevorderen gemakkelijk 10 keer zo goed zijn in het bereiken van de doelstellingen als een andere! Doe de berekening dus voor elke leverancier of reken met een (zelf bedachte) correctie-factor per leverancier.

Kostprijs berekenen intern en extern
Tel in uw kostprijs niet alleen de prijs van uw leverancier mee! Het gaat ook om uw eigen (interne) kosten voor projectbegeleiding, tekstschrijven, aankondigen, et cetera. Stel dat een gratis opensource pakket u niets kost, maar uw organisatie er 40 uur meer tijd door kwijt is (die u anders bijvoorbeeld voor 80 euro per uur had kunnen verkopen), dan kost het pakket u 3.200 euro.

Tips bij het berekenen van een kostprijs voor een nieuwe website 

  • Wanneer u uw uurprijs niet weet omdat u niet per uur berekent; ga dan voor de berekening uit van 60 euro per uur (in Nederland een conservatieve schatting) voor uw gemiste omzet of van 35 euro per uur voor alleen uw kosten. 
  • Belangrijk is ook het eigendom over de broncode van de software van uw leverancier; wanneer u dat heeft, dan krijgt u waarschijnlijk extra investeringsaftrek van de belastingdienst (kan oplopen tot 25%).
  • Gemiddeld kunt u een website in ongeveer 5 jaren afschrijven (daarna begint deze wellicht te verouderen).

Voer hier de kosten berekening voor uw website uit
U kunt de berekening uitvoeren door de volgende formule te gebruiken (voor elk van de leveranciers of met een correctie-factor per leverancier):


(Opbrengsten klanten werven + Opbrengsten efficiency) x 5 jaar x correctiefactor leverancier


--------------------------------------------------------------          =   Verwacht rendement

         
(interne + externe kosten eenmalig - belastingvoordeel) + (interne+externe) kosten per jaar (x 5 jaar)


Vervolgens kunt u dit rendement vergelijken met andere rendementen die u behaalt op investeringen (wat als u investeert in hardware? Wat als u het geld op de bank zou zetten?). Kies vervolgens de leverancier die past binnen uw mogelijke budget en die een zo hoog mogelijk verwacht rendement oplevert. O ja; en de persoonlijke klik is ook nog van belang!

Budget en rendement van professionele website

Stel dat uw budget te beperkt is om de beste oplossing te kunnen kiezen, dan is het wellicht goed om aan de andere beslissers voor te leggen wat het verwachte rendement is. Wellicht kan het budget dan worden verhoogd ten koste van andere, minder renderende, investeringen (zoals een advertentie campagne of een vakbeurs).

Wanneer u veel tegenwerking krijgt, dan is het goed idee om uw berekening uit te leggen aan uw collega's. Wanneer deze kritiek hebben dan kunt u hen uitdagen om andere kengetallen voor te stellen zodat u opnieuw (samen met hen) de berekening kunt uitvoeren. Het levert altijd een goed antwoord op, want wanneer ze de kengetallen te veel verlagen voor wat betreft verwachte opbrengsten dan kan het blijken dat het hele project te weinig toegevoegde waarde heeft (in relatie tot andere mogelijke investeringen; zoals het op de bank zetten) in plaats van dat u een minder goede leverancier hoeft te kiezen.

Wouter Hoge is directeur van Webbouwers.com; een website bouwer uit Nijmegen die gespecialiseerd is in het werken voor andere internetbedrijven zoals communicatiebureaus, webbouwers en ICT bedrijven. Kijk op Webbouwers.com voor meer tips en adviezen.

 

Heeft u vragen over de keuze van een ICT bedrijf bij het website ontwerp of website bouwen of zoekt u een geschikte ICT consultant via een ervaren bureau, dan kunt u gebruik maken van het reactieformulier of een mail sturen naar info@managementkennisbank.nl.

 

Artikel downloaden

Welke kosten voor een professionele website.pdf
(Welke kosten voor een professionele website.pdf)

Download artikelen

Alle artikelen, zoals checklists, stappenplannen en visies kunt u gratis laten toezenden. U kunt alle artikelen downloaden. Heeft u vragen, kunt u het reactieformulier gebruiken

Naar download pagina