Inleiding online marketing

Wat zijn de mogelijkheden?

Online marketing vs. traditionele marketing

U ervaart dagelijks het gemak van uw snelle informatievoorziening via internet. Mobiele telefoons zijn inmiddels niet meer weg te denken. Uw potentiële doelgroep oriënteert zich via mobiel om vervolgens uw product of dienst aan te schaffen via een desktop computer of in de winkel.

Het valt soms niet mee om in de wirwar van online mogelijkheden de meerwaarde van online marketing te overzien voor uw dienstverlening. Het doel van deze inleiding is daarom om voor u inzichtelijk te maken welke mogelijkheden online marketing (bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie, online adverteren of social media marketing) biedt ten opzichte van traditionele marketingmiddelen.

Verschillen tussen online marketing en traditionele marketing

Het grootste verschil tussen traditionele marketing en online marketing is dat traditionele marketing een vorm van eenzijdige communicatie is, terwijl een organisatie via online marketing ook interactie kan hebben met zijn potentiële doelgroep. Voorbeelden van traditionele marketingmiddelen zijn radio, televisie en kranten.

In ons gratis te downloaden artikel hebben we voor u 10 verschillen tussen online en traditioneel opgesomd, zodat u een bewuste keuze kunt maken om online of offline marketing in te zetten.

Wel of niet investeren in online marketing?

Ongetwijfeld zult u uzelf wel eens de vraag hebben gesteld of online marketing en communicatie bij kan dragen aan het vergroten van naamsbekendheid en het werven, binden en behoud van klanten.

Door alle innovatieve online mogelijkheden van tegenwoordig (bijvoorbeeld producten bestellen die diezelfde dag nog geleverd worden, of diensten waar 24/7 gebruik van gemaakt kan worden) zijn uw potentiële klanten een stuk veeleisender, kritischer en ongeduldiger geworden. We willen de beste kwaliteit tegen de beste prijs, met daarbij de beste service.

Maar moet u nu investeren in websitebouw en -optimalisatie, adverteren bij zoekmachines, social media marketing, online marktonderzoek of juist in een mix van deze online marketing oplossingen? En op welke wijze kunt u online marketing het beste organiseren en verankeren in uw organisatie, zodat u niet afhankelijk bent van websites van derden?

Online marketing oplossingen

Online marketing oplossingen zijn er in alle soorten en maten. Afhankelijk van uw doel en de fase waarin uw (potentiële) klant zich bevindt, kunt u het beste voor één of meerdere online marketing middelen kiezen. Hieronder lichten we een aantal middelen voor u toe.

SEA

Wilt u direct resultaat in de vorm van meer bezoekers op uw website en/of meer conversies? Dan is SEA geschikt als online marketing middel. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel: online adverteren. U kunt adverteren op bijvoorbeeld Google of Bing, met beeld of alleen met tekst, geautomatiseerd of handmatig.

SEO

Wilt u investeren in de langere termijn om uw concurrenten via de zoekmachines voorbij te kunnen streven? Investeer dan in SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. U zorgt er voor dat de techniek van de website op orde is (bijv. laadsnelheid van pagina’s), uw teksten ‘gelezen’ kunnen worden door zoekmachines, en uw teksten binnen de zoekmachines relevant zijn voor bezoekers zodat ze doorklikken naar uw website.

Copywriting

Copywriting is een goede aanvulling op SEO. Het succes van uw campagne stopt niet wanneer een bezoeker uw website heeft bereikt door een online advertentie of via een zoekmachine. Op uw website moet hij ook nog overtuigd worden. Investeer daarom in het schrijven van unieke, aantrekkelijke teksten die u bezoekers overtuigen uw product of dienst aan te schaffen.

CRO

Het ontwikkelen van uw website is een doorlopend proces. Wat in het verleden werkte, hoeft dat in de toekomst niet meer te doen. CRO staat voor Conversion Rate Optimization, ofwel: Conversie optimalisatie. U gaat aan de slag met het testen, analyseren en optimaliseren van elementen en functionaliteiten op uw website (bijvoorbeeld de aanpassing van een button, het toevoegen van een chat functionaliteit of een pop-up met een ‘whitepaper aanvraag’-functionaliteit). Dit alles met als doel om nog meer rendement uit uw website te kunnen halen.

Social media marketing

Social media is niet meer weg te denken uit uw marketing strategie. Waar Facebook inmiddels al voor de oudere doelgroep bestempeld wordt, maken jongeren met name gebruik van Instagram en Snapchat. Zakelijke gebruikers vind u terug op LinkedIn en op Twitter. Maar ook YouTube (video) en Pinterest (online prikbord) mogen niet over het hoofd gezien worden. Onderzoek waar uw doelgroep zich bevindt en rol uw campagnes uit op de juiste social media kanalen met de juiste boodschap.

E-mailmarketing

Met marketing via e-mail kunt u nieuwe contacten aangaan, bestaande relaties versterken of het imago van uw bedrijf verbeteren. Of u nu een kleine of grote doelgroep wilt bereiken, met behulp van personalisatie en segmentatie kunt u uw campagnes op maat inzetten richting elke doelgroep. E-mail maakt het ook makkelijk om verkregen klantgegevens automatisch op te slaan in een klantendatabase.

Traditionele marketing en online marketing in de customer journey

Het woord ‘journey’ zegt het al: de customer journey is de ‘reis’ die een klant aflegt om tot de afname van een product of dienst over te gaan. Om te laten zien welke marketing kanalen u wanneer en voor wie in kunt zetten tijdens deze ‘klantreis’, maken we gebruik van het STDC model (See Think Do Care) van Google:

see think do care

De fase van de klantreis waarin de potentiële klant zit, bepaalt welke marketing kanalen het beste ingezet kunnen worden om deze klant te bereiken.

Om u een idee te geven wat er mogelijk is op het gebied van online marketing, kunt u het formulier aan de rechterkant invullen. U ontvangt dan van ons het gratis ‘Inleiding in online marketing’-document, met daarin de verschillen tussen online en offline marketing, een overzicht van de online marketing oplossingen en een overzichtelijke tabel met de in te zetten kanalen, zowel traditioneel als online, per fase in de klantreis.

Heeft u andere vragen over online marketing, stel ze dan gerust via ons reactieformulier.

Artikel downloaden

Uw naam (verplicht)

Bedrijf (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op www.leadrs.nl