Zoeken naar artikelen:

Openklappen

Mogelijkheden van online adverteren en online reclame: hoe succesvol adverteren bij Google, in MSN, Yahoo of andere zoekmachines?

Inhoudsopgave:

  1. Online adverteren levert meer op dan naamsbekendheid
  2. Online reclame versus traditionele reclame
  3. Meetbaarheid bij online adverteren biedt grote voordelen
  4. Mogelijkheden van online adverteren en online advertenties
  5. Is adverteren bij google, in msn, yahoo of andere zoekmachines en websites interessant voor u?
     

Online adverteren levert meer op dan alleen naamsbekendheid

In het artikel: Werking van internet adverteren, heeft u kunnen lezen waarom internet adverteren steeds populairder wordt en hoe online adverteren in de praktijk werkt. Dat adverteren leidt tot meer naamsbekendheid en bezoekers op uw website is duidelijk, maar dat online adverteren tot nog veel meer kan leiden is niet altijd bekend.

Om de mogelijkheden te onderbouwen beschrijft dit artikel eerst de verschillen tussen online reclame en traditionele reclame, waarna een opsomming volgt hoe u online advertenties kunt inzetten. Of online adverteren voor uw bedrijf interessant is hangt af van uw product en online reclame strategie. Het kostenoverzicht van diverse zoekwoorden in Google advertenties laat echter zien dat u tegen lage kosten een effectieve online reclamecampagne kunt opzetten.

Online reclame versus traditionele reclame

Om de verschillen tussen online reclame en traditionele reclame toe te lichten vindt u hieronder een opsomming van veelgebruikte (traditionele) marketing instrumenten. Deze worden ingezet voor naamsbekendheid, onderscheiden in de markt, netwerk creëren en het vinden van nieuwe klanten:

• Brochures
• Adverteren in media
• Reclamemateriaal
• Workshops & netwerkbijeenkomsten
• Beurzen en evenementen
• Direct marketing en direct mail acties
• Telemarketing

Toenemend gebruik online internet reclame

Vaak gebruikt men bij bovengenoemde strategieën de term traditionele marketing omdat door het enorm toegenomen gebruik van online internet reclame er diverse nieuwe mogelijkheden gekomen zijn om naamsbekendheid te creëren en potentiële klanten te vinden. Voor veel marketing specialisten betekent deze verandering een regelrechte cultuurshock door een andere zienswijze, andere aanpak en vooral geheel nieuwe marketing technieken. Bekijk ook de matrix waarin alle internet marketing oplossingen worden vergeleken met traditionele marketing instrumenten.

Natuurlijk zijn traditionele marketing instrumenten zoals adverteren in kranten, vakbladen, radio/tv, sponsoring, netwerkbijeenkomsten en via een billboard reclame zinvol op de lange termijn, maar een factor van twijfel blijft altijd dat de respons en effectiviteit vaak niet direct meetbaar is.

De steeds terugkerende vraag bij traditionele marketing is altijd: Waarom investeren in Media & Evenementen als het effect niet direct kan worden gemeten?

 

Meetbaarheid bij online adverteren biedt grote voordelen

Online adverteren kunt u zien als een nieuw marketing instrument, waarbij u direct de respons, effectiviteit en resultaten kunt meten en bijsturen. Dit is mogelijk omdat de internet advertentie software, die zoekmachines u gratis aanbieden, opties bevatten om het klantgedrag te monitoren. Ofwel op het moment dat een internet bezoeker op uw advertentie klikt kan geregistreerd worden hoe deze internet bezoeker uw website bekijkt en/of zij overgaat tot een informatie aanvraag of het bestellen van een artikel.

Uiteraard beschikt u naast de conversie statistieken per bezoeker ook over algemene rendement statistieken zoals een compleet zicht op:

  • aantal vertoningen van de online advertentie; 
  • aantal bezoekers die doorklikken op de online advertentie;
  • welke zoekwoorden veelvuldig gebruikt worden;
  • kosten per zoekwoord;
  • welke advertentie het meest effectief is;
  • etc.

Deze statistieken zijn ook te gebruiken voor uw traditioneel reclame materiaal. Bijvoorbeeld door de zoekwoorden uit de statistieken te integreren in uw promotiemateriaal. Een betere input dan de verwoording door uw klanten kunt u niet hebben.

Zo op het oog een perfecte oplossing want elke ondernemer wenst een volledig zicht op zijn reclamebudget gekoppeld aan de directe opbrengst
 

Mogelijkheden van online adverteren en online advertenties

Vaak wordt online adverteren gezien als een substituut voor reclame advertenties in de media. Hiermee worden de talrijke mogelijkheden die adverteren via internet biedt schromelijk onderschat. Online adverteren en daarbij online reclame kan namelijk veel breder worden ingezet:

Naamsbekendheid creëren via internet reclame

Door gericht te adverteren bij uw doelgroepen is het mogelijk om in een korte tijd uw naam onder de aandacht te brengen via online adverteren.

Een vleesproducent in het buitenland wilde de Nederlandse markt veroveren, door op haar worsten bedrijfsnamen te bedrukken, zodat deze als relatiegeschenk konden worden weggegeven.

Door gedurende een maand via internet advertenties op zoekmachines en veelbezochte websites en nieuwsbrieven te adverteren werd haar naam en product ineens onder de aandacht gebracht bij tal van marketeers en verkoop managers. Door de exclusiviteit van het product en de opzet van de advertenties werd het een groot succes en sprak iedereen over de worstenmarketing.

 

Branding via online advertenties

 

Ofwel het positioneren van een merk via branding door de USP’s in de internet advertenties te benadrukken.

Een kwaliteitsmanagement adviesbureau wil via online marketing meer naamsbekendheid. Het bureau heeft zich gespecialiseerd in verbetering van bedrijfsrendement, maar ondanks het feit dat zij heel succesvol opdrachten uitvoeren kent de markt haar naam niet voldoende.

Haar merk werd op de kaart gezet door op alle relevante zoekwoorden of combinaties vindbaar te zijn via zoekmachine advertenties. Door de advertenties af te stemmen op de behoeften en koopargumenten van de klant, kwam haar aanbod en bedrijfsnaam bij de juiste doelgroep terecht.

 

Introducties nieuwe producten of diensten via advertenties online

 

Heel succesvol blijkt het in de markt zetten van een nieuw product of dienst via internet adverteren.

Een tuinmeubel bedrijf verkoopt exclusieve tuinmeubelen, maar wil vanuit kostenoogpunt geen gebruik maken van traditionele winkels.

Deze organisatie heeft 50% meer omzet gekregen door gebruik te maken van online advertenties. Door vindbaar te zijn op “allerhande tuinmeubel thema’s”, zoals design, stijlvol, exclusief, lounge, concurrentienamen, etc. in zoekmachines en “woon websites” heeft deze organisatie een succesvol aandeel verkregen in deze overvolle markt.

 

Werving & selectie personeel via online advertenties

 

Het gebruik maken van online advertenties om nieuw personeel te werven kan enorm veel tijd en kosten besparen. Men kan zich voorstellen dat een bedrijf dat op zoek is naar kundig en betrokken personeel de volgende acties onderneemt:

  • Vindbaar zijn op internet met een heldere en aantrekkelijke dienstverlening;
  • Online wordt er een test uitgevoerd door een verwijzing naar de website, waarbij ook vacature geïnteresseerden voldoende uitgedaagd worden;
  • Gesegmenteerd online adverteren zorgt daarbij voor voldoende kwaliteit zowel aan vraagkant als aanbodkant;
  • Gevolg: positieve naamsbekendheid voor het bedrijf, immers men wil investeren in kundig personeel en het bedrijf straalt daarbij dynamiek en vernieuwing uit. Door deze selectieve benadering kunt u de juiste kandidaten verwachten, die u via een online profiel op praktische wijze kunt verwerken.

Een ICT dienstverlener wilde niet gebruik maken van traditionele vacature advertenties.

Via online advertenties die leidde naar een game/spel waarin de personele skills van de potentiële kandidaten werden getest, kregen zij veel directe reacties en hadden ze de mogelijkheid om de kandidaten meteen te beoordelen op hun ontwikkel capaciteiten.

 

Incidentenmanagement & PR via een online advertentie

 

Een incident of een PR actie biedt de mogelijkheid om advertenties in te zetten. Het klinkt opportuun maar als u zorgt dat uw bedrijf bij calamiteiten, zoals storingen of productfouten, vindbaar bent in zoekmachines met het probleem of gelijksoortige termen en daarbij een passende dienstverlening biedt, dan bent u spekkoper omdat u dan heel veel traffic “afvangt”.

Een voedingsleverancier is erachter gekomen dat 25% van haar voedingsmiddelen na aankoop bedorven wordt weggegooid.

Door de houdbaarheid te verlengen met behulp van een nieuwe verpakking, bespaart de consument geld en krijgt de leverancier veel positieve aandacht in de media door haar ontwikkeling via online advertenties bekend te maken.

 


Online klanten werven

 

Door de unieke eigenschappen van uw dienst of product te positioneren kunt u gesegmenteerd uw doelgroep bereiken en stimuleren tot aankoop of informatie aanvragen. Met name geschikt in een markt waarin online advertenties gemeengoed zijn en de kosten per klik boven de euro uitstijgen.

Een hotel op de Veluwe met fiets en paardrij faciliteiten werd door haar intermediairs zoals weekendjeweg.nl, hotels.nl, etc. ondergesneeuwd, waardoor consumenten via deze sites hun overnachting boekten in plaats van direct bij het hotel.

Door de USP’s van dit hotel te benadrukken (fietsenhuur, picknickmand, fietsroutes, paardenstalling, gratis paardenverzorging, etc.) in de advertentiecampagne kreeg het hotel tegen lage kosten een snel stijgend aantal boekingen via haar eigen website. Naast een verhoging van de bezettingsgraad en terugkerende bezoekers werd er heel wat bespaard op de provisie aan de intermediairs.


Kortom, mogelijkheden te over. Indien u wilt weten wat de verschillende stappen zijn om online adverteren succesvol op te zetten, lees dan het artikel: Valkuilen bij opzet internet advertentie campagne en selectie internet marketing bureau.
 

Is adverteren bij Google, in MSN, Yahoo of andere zoekmachines en websites interessant voor u?

Of adverteren bij Google, advertenties in MSN, in Yahoo of op andere websites of zoekmachines interessant voor uw bedrijf is hangt af van de branche waarin u werkzaam bent en het doel dat u voor ogen heeft. U kunt contact opnemen met Leadrs BV om antwoord te krijgen op de vraag of adverteren voor uw bedrijf interessant is. Dat kan door te mailen naar info@leadrs.nl of te bellen naar 088-0105600.

Kosten van internet advertenties

Om hoog te staan op last minute vakantie of hypotheken (losstaand van de vraag of dit de juiste zoekwoorden zijn die de specifieke behoefte van de internet bezoeker aangeven) betaalt u misschien wel € 3,50 per klik.

Toch zijn er tal van aanbieders die deze prijs per internet advertentie klik betalen, omdat de conversie succesvol blijkt. De vraag of een campagne succesvol zal zijn hangt af van de wijze waarop deze wordt ingericht en de ervaring die u heeft of inkoopt via een internet advertentie bureau.

Een reisbureau is succesvol met een budget van € 30.000,- per jaar voor internet marketing. Aangezien zij met dit budget net zoveel boekingen genereren als concurrenten met een budget van € 10.000,- per maand kan men de advertentie campagne als een succes zien.

De reden van dit succes is bijzonder duidelijk, namelijk: > Juiste advertenties met relevante zoekwoorden  > Bezoekers moeten direct op de juiste informatiepagina uitkomen  > Monitoren van de conversie om doelgroepen bij te stellen.

 

Overigens is de reis- en financiële branche het meest concurrerend. Om u een indruk te geven van de kosten per branche sommen we hieronder de actuele prijs per klik op om bovenaan in de zoekmachine van Google te staan met uw advertentie.

 

Overzicht kosten per klik van een aantal zoekwoorden om te adverteren bij Google

• Design tuinmeubelen  €0,37
• Informatieplan   €0,13
• Hotelovernachting   €0,91
• Plastic tube    €0,75
• Kunstof kozijnen   €0,56
• Ergonomische werkplek €0,47 
• Keuken   €0,31
• Incasso bureau  €0,33
• IT vacature   €0,76
• Hypotheek advies   €2,47
• Bordeaux wijnen  €0,41    
• Rijbewijs halen  €0,64   
• Deet (muggen)  €0,05
• Marktonderzoek  €0,56
• PR campagne   €0,07
• Accountant   €0,43
• Document management €1,18
• Vakantie toscane  €0,75
• Bedrijf verkopen  €0,67
• Coaching   €0,49
• Verzuim   €0,33
• CRM implementatie  €0,47   
• Graszoden   €0,26
• Etc.


Wilt u direct weten wat de mogelijkheden van online adverteren voor uw bedrijf zijn?

Neem dan contact op met Leadrs BV via 088-0105600 of bekijk de volgende websites:

Artikel downloaden

Mogelijkheden van online adverteren en online reclame.pdf
(Mogelijkheden van online adverteren en online reclame.pdf)

Download artikelen

Alle artikelen, zoals checklists, stappenplannen en visies kunt u gratis laten toezenden. U kunt alle artikelen downloaden. Heeft u vragen, kunt u het reactieformulier gebruiken

Naar download pagina