Zoeken naar artikelen:

Openklappen

Valkuilen bij opzet internet advertentie campagne en selectie internet marketing bureau

Inhoudsopgave:

  1. Succes van internet advertentie campagne wordt niet bepaald door kennis van techniek
  2. Stappen om een internet advertentie campagne effectief in te richten
  3. Selectie van een kundig internet marketing bureau als internet niet uw core business is
     

Succes van internet advertentie campagne wordt niet bepaald door kennis van techniek

Op het moment dat u bepaald heeft met welk doel u internet advertenties wilt inzetten (lees voor de mogelijkheden het artikel: Mogelijkheden van online adverteren en online reclame: hoe succesvol adverteren bij google, in msn, yahoo of andere zoekmachines?) is het van belang dat u de internet advertentie campagne op de juiste wijze inricht. Maar waar moet u op letten als u voor het eerst een campagne gaat opstellen? Hoe kunt u uw bestaande internet advertentie campagne verbeteren of uitbreiden? Hebt u voldoende internet marketing kennis in huis?

Dit artikel beschrijft de stappen die u moet nemen om een internet advertentie campagne succesvol op te zetten. Hierbij speelt kennis van internet marketing een rol, maar is klantgericht denken en het laten aansluiten van de campagne op uw website teksten nog veel belangrijker.

Een reclame- en communicatiebureau dat heel succesvol is in het bedenken en opzetten van marketing acties voor haar klanten wilde internet advertenties inzetten om meer klanten in een andere branche te werven. Nadat de accountmanager en tekstschrijver zich op internet hadden georiënteerd gingen zij zelf aan de slag. Nadat de campagne was ingericht evalueerde ze 4 maanden later wat het effect was. Het had enkele vragen opgeleverd, maar deze waren veelal afkomstig van studenten of bestaande klanten. Daarnaast waren de kosten aanzienlijk en bleek dat in 40% van de periode het vastgestelde budget niet toerijkend was.

Sceptische reacties waren het gevolg, toen de directie besloot om een gespecialiseerd internet marketing bureau in te huren. Ze waren zelf tenslotte toch expert in het schrijven en bedenken van marktgerichte strategieën? Dit werd erger toen het internet marketing bureau de gehele campagne compleet anders inrichtte en hun website teksten veranderde.

Het internet marketing bureau bleef echter communiceren en toen een maand later bleek dat met een kwart van het budget de juiste doelgroep werd bereikt en er spontaan offerte aanvragen binnenkwamen werd de crux duidelijk. Communiceren op internet vergt een geheel andere benadering en invulling dan traditionele push marketing.

 

 

Stappen om een internet advertentie campagne effectief in te richten

 

 

Net zoals bij een advertentie in een magazine is de tekst, vormgeving, boodschap en informatiewaarde van groot belang bij het succesvol opzetten van een  internet advertentie campagne. Een internet advertentie campagne verkeerd opzetten kan leiden tot aanvragen, maar als er een verkeerde verwachting wordt gecreëerd of de bezoeker komt niet uit op een pagina die zijn probleem of behoefte beschrijft, dan betaalt u wel voor de klik en laat u de klant vervolgens teleurgesteld afhaken. Dit alles losstaand van het negatieve effect op uw imago.

Het is dan ook van belang om de internet advertenties goed op te zetten om klanten op de juiste wijze te segmenteren. Statistische programma’s om de resultaten te monitoren zijn hierbij een noodzakelijk hulpmiddel.

Juiste zoekwoorden achterhalen

Het is van belang dat u de zoekwoorden gebruikt die klanten gebruiken als ze een probleem of behoefte hebben. De zoekwoorden moeten ingaan op thema’s zoals aanleidingen, producttypes of een specifieke informatiebehoefte:

  • Huizen verhuur in Italië betekent dat u de zoekwoorden vakantiehuis, huis, chalet, villa moet gebruiken met de plaatsen die veelbezocht worden en dus ook veelgebruikt.
  • ICT oplossingen dient u aan een proces te koppelen, zoals bedrijfsproces optimaliseren, uitbesteden, zorg. Of een concreet probleem, zoals netwerkstoringen, niet werkende printer, server down, netwerkbeheer uitbesteden, etc.
  • Bij verhuur dient u het product te koppelen aan de activiteit die de klant beoogt, zoals aanhangwagen huren, behang verwijderen, tap huren, etc.
  • Bij consumentendiensten is het probleem vaak de aanleiding. Woorden zoals WC verstopt, serre aanbouwen, huishoudelijke hulp, etc. verklaren het probleem.Bij producten dient u de producttypes te koppelen aan hun toegevoegde waarde, bijvoorbeeld navigatie met filemelding of camera met Carl Zeiss lens.

Juiste internet advertentie schrijven

De juiste zoekwoorden terug laten komen in een advertentie is cruciaal. Hiermee zorg je voor herkenning bij de potentiële doelgroep die de zoekwoorden terug wil zien in de resultaten.

Daarnaast is het van belang dat u de behoefte, aanleiding of het probleem ook laat terugkomen in de teksten.

Linken naar de juiste pagina en segmenteren

Vaak komt het voor dat u doorklikt op een link maar een compleet andere tekst aantreft op de website van de adverteerder. Enerzijds kan de oorzaak liggen in een niet gesegmenteerde campagne. Ofwel veel zoekwoorden zijn gekoppeld aan één internet advertentie. Anderzijds komt de boodschap uit de tekst van uw advertentie op internet vaak niet overeen met de inhoud van uw website.

Om dit probleem te voorkomen (en kosten van kliks te besparen) is het van belang dat u de zoekwoorden afstemt op de inhoud van de verschillende pagina’s op uw website.

Kosten van internet advertenties en fraude met advertentieklikken

Experimenteren met de kosten per klik en probeer de concurrentie om de tuin te leiden, zodat u met de juiste woorden (klantbehoeften) bovenaan komt te staan.

U kunt bijvoorbeeld advertenties extra duur maken op de verkeerde woorden om hiermee de concurrentie te misleiden! Tegelijk komt hiermee een mogelijk nadeel van internet adverteren aan het licht. Zie bijvoorbeeld hoe een krant van 18 juli 2006 inkopt met een artikel: “Adverteerder is nep-kliks beu”.

Kern van dit betoog is dat adverteerders zeggen honderden miljoenen te veel te betalen aan zoekmachines voor advertenties waar niemand naar heeft gekeken. Slimme robots zouden in staat zijn ongeveer 15% “valse kliks” te veroorzaken. Ongetwijfeld schuilt hier enige waarheid in. Tegelijkertijd is het zo dat een zoekmachine als Google slim genoeg is om dit tegen te gaan en een verrekening te maken. Immers het tast de betrouwbaarheid van de zoekmachine aan én de directe bron van inkomsten die over vele miljarden gaat.

Monitoren van de resultaten

Het is raadzaam om te achterhalen welke zoekwoorden leiden tot de hoogste conversie. Hierbij scoren ‘dure’ zoekwoorden vaak veel lager dan de creatieve combinaties die ingaan op aanleidingen en probleemgebieden.

Een internet dienstverlener boekt veel succes met het doorlopend monitoren van de populariteit van zoekwoorden door inzet van slimme tools. Op deze wijze staat dit bedrijf altijd bovenaan op de meest gebruikte zoekwoorden van zoekmachines en behaalt daarmee een optimale conversie bij de online presentatie van zijn dienstverlening.

 

Onderhoud van internet advertenties om concurrentie voor blijven

Een ervaren dienstverlener van internet advertenties die de focus legt op klantbehoeften (niet makkelijk te vinden) zorgt ervoor dat u de ins en outs kent om de concurrentie voor te blijven. Ofwel niet in dezelfde valkuilen trappen en innovatieve acties opzetten via productintro’s, etc.

 

Door op de hoogte te blijven van de juiste zoekwoorden en het onderkennen van trends zorgt u ervoor dat u uw actie, product of dienst altijd net op tijd voor de concurrentie introduceert.
 

Selectie van een kundig internet marketing bureau als internet niet uw core business is

Of internet adverteren succesvol is hangt af de opzet van de internet advertenties, het onderhoud en de opvolging & afstemming met de andere mogelijkheden van internet marketing. U kunt zelf experimenteren met het opzetten van een campagne maar doordat internet marketing (wil het succesvol zijn) intensief gemonitord moet worden, is het vaak verstandig om de hulp in te roepen van een internet marketing advies bureau. U profiteert dan van de noodzakelijke kennis en kunt zich volledig bezig kan houden met de opvolging van de resultaten.

Let op dat u bij de selectie van een internet marketing bureau rekening houdt met de volgende vereisten:

  • Het internet marketing bureau moet in het drukke internetverkeer zelf veelvuldig gevonden te worden op naam, merk en dienstverlening. 
  • Het internet marketing bureau moet in staat zijn om de juiste bezoekers aan te trekken voor een dienst of product, naast de kunde om dit aantal te verhogen. 
  • Het internet marketing bureau moet klantgericht kunnen schrijven, omdat een mogelijke klant via internet wil meteen lezen wat een organisatie voor hem kan betekenen. 
  • Het internet marketing bureau moet voldoende referenties hebben in concurrerende branches. 
  • Het internet marketing bureau moet de mogelijkheden van klantbehoeften monitoren en zichtbaar te maken perfect beheersen. 
  • Het internet marketing bureau moet u van Trendanalyses kunnen voorzien omdat marktonderzoek naar koopgedrag op internet naast waardevolle trendanalyses concurrentievoorsprong oplevert.

Artikel downloaden

Valkuilen bij opzet internet advertentie campagne.pdf
(Valkuilen bij opzet internet advertentie campagne.pdf)

Download artikelen

Alle artikelen, zoals checklists, stappenplannen en visies kunt u gratis laten toezenden. U kunt alle artikelen downloaden. Heeft u vragen, kunt u het reactieformulier gebruiken

Naar download pagina